Newsy/kejsy

Jak zwiększyć szanse na współprace z markami cz. 1 - 7 dobrych praktyk ze strony influencera

26.05.2020 Autor: Aleksandra Łukasiewicz
Udostępnij:
Jak zwiększyć szanse na współprace z markami cz. 1 - 7 dobrych praktyk ze strony influencera
Współprace marek z influencerami to rzecz korzystna dla obu stron. Jednak jak w gąszczu internetowych twórców i w dobie ekonomicznego kryzysu zostać wybranym do kampanii? W tym materiale przedstawimy Wam dobre praktyki ze strony influencera, które zwiększą szansę na współprace z markami.

Kontynuujemy serie poradników dla twórców. Po pierwszej części porad dotyczących pisania opisów na Instagramie, przychodzimy z rekomendacjami, dzięki którym zwiększycie szanse na współprace z markami czy też umocnicie swoją pozycję. 

Dlaczego jest to ważne? Ponieważ influencerów do współprac przybywa znacznie szybciej niż marek chętnych na takie akcje czy samych kampanii. Szczególnie w aktualnej sytuacji, kiedy wiele firm tnie budżety na reklamę i dużo uważniej dysponuje finansami. Konkurencja jest więc coraz większa. Zatem czym wyróżnić się w swojej niszy, w gąszczu twórców, którzy dla potencjalnych akcji mają podobną wartość? Profesjonalizmem we współpracy. 



Zobacz też: Kinia Wiczyńska - kto to? Analiza influencerki w pigułce



Warto pamiętać, że osoby pracujące przy akcjach z influencerami, mając do wyboru kilka osób, niemal zawsze wybiorą te, z którymi mają wcześniejsze dobre doświadczenia, nawet przedkładając to nad statystyki twórców. Często będą też polecać takie osoby do kolejnych kampanii a także znajomym pracującym w innych miejscach czy na branżowych grupach. Zatem jak znaleźć się na takiej "białej liście" i zwiększać swoje szanse na kolejne (i coraz bardziej lukratywne) współprace?

Zapraszamy do lektury!


1. Odpisuj na wiadomości, im szybciej tym lepiej. I czytaj je dokładnie

W świecie marketingu internetowego liczy się każda minuta. Kampanie bardzo często wpadają z dnia na dzień, czasami decyzja o udziale tego, a nie innego influencera zapada na podstawie szybkości w odpowiedzi. Często też rekomendacje do kolejnych akcji zapadają na podstawie wcześniejszych doświadczeń w komunikacji, ponieważ nic nie denerwuje bardziej niż problemy w tej kwestii.

Jeżeli chcesz zwiększyć swoje szanse na współprace koniecznie regularnie zaglądaj na swoją służbową pocztę oraz sprawdzaj folder “inne” w DM na Instagramie. I odpisuj, najlepiej od razu. Nie czekaj do wieczora, bo bardzo często zapytania o współprace wysyłane są w czasie pracy danej agencji i w nocy już nikt nie spojrzy na Twoją odpowiedź. Jeżeli potrzebujesz namysłu i naprawdę w tym momencie nie możesz tego zrobić, napisz to. Osoby pracujące po stronie marki naprawdę doceniają dobrą komunikację z influencerami. 



Zobacz też: Repostowanie na Instagramie - 5 mitów. So in Law rozwiewa wątpliwości.



Dokładnie czytaj też o co jesteś pytany/a. Często zapytania dotyczą prośby wyceny akcji w różnych wariantach. Jeżeli na tego typu wiadomość odpisujesz tylko jedną kwotą, to tak naprawdę nie wiadomo, który wariant dokładnie wyceniasz i wymaga to wymiany kolejnych wiadomości.

2. Bądź terminowy 

Kampanie z markami to już nie jest zabawa. Jeżeli umawiacie się na konkretne rzeczy w określonym czasie - trzymaj się tego. Pamiętaj, że za Twoją nieterminowość ktoś inny, pracujący przy kampanii, może ponieść tego konsekwencje. W końcu ktoś Cię wybrał. 

Akcje z influencerami mają swoje określone ramy i terminy. Czasami to właśnie tzw. “tajming” akcji jest w niej kluczowy, więc jeżeli z tym zawalisz - masz jak w banku, że zostanie to zapamiętane i będzie miało wpływ na decyzje przy kolejnych kampaniach.

3. Nie zmieniaj stawek w trakcie kampanii

Jeżeli od początku rozmów byliście umówieni na określoną kwotę, nie zmieniaj jej po wybraniu Cię do kampanii. To bardzo nieprofesjonalne zachowanie, a marki mają z reguły z góry przeznaczoną kwotę na daną akcję. Oczywiście, zawsze jest szansa na ugranie w taki sposób kilkuset złotych, ale będzie Cię to kosztować reputację i stratę innych potencjalnych współprac.

4. Nie ściemniaj i nie kręć

Ludzie pracujący po stronie marki czy agencji reklamowej naprawdę są wyrozumiali. Wiadomo, że mogą zdarzyć się wypadki losowe. Ale jeżeli przeciągasz kolejny raz oddanie materiałów, bo masz trzeci pogrzeb babci w tym miesiącu, a wczoraj złamałeś/aś nogę - to naprawdę nie brzmi wiarygodnie. 

Jeżeli z jakiegoś (prawdziwego) powodu nie możesz wywiązać się z kampanii - napisz to wprost, bez owijania w bawełnę, najwcześniej jak się da. Osoby pracujące po stronie marki czy agencji docenią szczerość i na wczesnym etapie są jeszcze w stanie znaleźć zastępstwo. 



Zobacz też: Twórcza środa: Karolina Sobkowiak - wywiad z influencerką



To samo dotyczy wysyłania statystyk po zakończeniu kampanii. Jeżeli to nie jest Twoja pierwsza akcja, a udajesz, że nie wiesz o co chodzi, wysyłasz niepełne statystyki - nie wygląda to dobrze. Agencja prowadząca daną akcję musi rozliczyć się z rezultatów swoich (czyli też: Twoich) działań, więc utrudnianie im pracy będzie zapamiętane.

Pamiętaj, żeby nie “fejkować” statystyk. Ludzie którzy pracują po drugiej stronie widzą podobne wykresy i dane codziennie po kilkaset razy. Bardzo szybko dostrzegą zmienione liczby, czy przeklejoną jedną cyferkę, która zmienia wszystko. Z doświadczenia wiedzą, jak ludzie próbują oszukiwać i każde kombinatorstwo w tej materii wyłapią raz dwa.


5. Pamiętaj, że po drugiej stronie pracują też ludzie

Dobrze wiemy, że social media dzieją się 24/7. Dla niektórych influencerów Instagram czy YouTube to tylko hobby czy dodatkowe zajęcie, ale dla osób po stronie marki to normalna praca. I to z reguły od poniedziałku do piątku w określonych godzinach. Jeżeli wysyłasz materiały do kampanii np. w nocy lub weekend, nie domagaj się natychmiastowej odpowiedzi (dlatego nie warto zostawiać tego na ostatnią chwilę). Możesz takową dostać (w zależności od warunków pracy danych osób w poszczególnych miejscach), ale pamiętaj, że z reguły odpisywanie influencerom nie jest ich obowiązkiem w czasie wolnym od pracy.


6. Bądź fair 

Jeżeli zostało Ci trochę rzeczy po jakiejś akcji albo dostałeś coś ekstra, to nie ma większego faux pas niż późniejsza ich sprzedaż. Nawet jeżeli w ramach współpracy nie ma takiego zakazu to nie dość, że wygląda to bardzo nieelegancko, to w dodatku podważa Twoją wiarygodność i szczerość jako influencera. No bo dlaczego ktoś miałby chcieć kupić coś, czego Ty się chętnie pozbywasz? Dla innych marek to też jest sygnał, że ich produkty mogą podzielić ten los.



Zobacz też: JDabrowsky, Bagi i Mariusz Kozak o influencer marketingu w czasie koronawirusa



Czasami w paczce znajdują się zdublowane produkty, po to, aby móc przeprowadzić konkurs na kanale influencera. Jednak wtedy jest to wyraźnie zakomunikowane. Dlatego jeżeli nawet finalnie nie wszystkie produkty Ci odpowiadają, wystrzegaj się jak ognia późniejszego ich odsprzedawania czy oddawania.

7. Nie bądź banerem reklamowym

Rozumiemy, że podejmowanie współprac jest atrakcyjne. Ale żeby było to z korzyścią dla obu stron, musi być przemyślane. Gwarantujemy, że odbiorców nic nie drażni bardziej niż bycie żywym banerem reklamowym (takie zjawisko możemy zauważyć głównie na Instagramie). Dla większości marek też nie jest atrakcyjne bycie jednym z wielu.


Jeżeli będziesz podejmować się kampanii jak leci, bez selekcji, wkrótce Twoje statystyki mogą spaść, a co za tym idzie - również Twoja atrakcyjność dla kolejnych reklamodawców. 


Zastanów się też jakie akcje pasują do Ciebie i Twoich social mediów. Produkt musi być spójny z Twoim wizerunkiem. Np. jeżeli prowadzisz profil na Instagramie w stylu glamour i fashion, raczej nie będzie pasować do niego konserwa rybna. Tak samo jeżeli prowadzisz profil kulinarny to reklama np. drogiej biżuterii nie będzie naturalna, a Twoi odbiorcy od razu to wyczują. W końcu nie po to ludzie uciekają od telewizji w kierunku internetu i social mediów, żeby znowu być bombardowanym nachalnymi i niedopasowanymi komunikatami reklamowymi. 




Już wkrótce zapraszamy Was do kontynuuacji tej serii porad. Dajcie nam też znać jakie kwestie chcielibyście, abyśmy poruszyli jeżeli chodzi o tematykę współprac na linii marka-influencer.

Już teraz zapraszamy was do drugiej części tego poradnika, skąd dowiecie się po jakich zachowaniach traficie na "czarną listę".


Kampanie:

Ta strona używa ciasteczek (plików cookies).