11 maja 2020
Dzieci-influencerzy. Kim są, jak wygląda ich kariera?
https://app.brandbuddies.pl/uploads/blog_post/photo/262/dzieci_influencerzy.png
dzieci influencerzy TikTok YouTube influencer marketing

Decyzje o nawiązaniu umowy dyktowane są zyskami, jakie marki mogą osiągnąć w niedalekiej przyszłości. Dzieci promujące ich produkty pomagają w budowaniu przyszłej bazy konsumentów, co dla producentów jest równie korzystne co sprzedaż w czasie teraźniejszym. Dodatkowo uruchomiona niedawno usługa kupowania przez Instagram jeszcze bardziej zachęca do nabywania promowanych produktów ze względu na wysoką popularność tej platformy społecznościowej wśród Generacji Z. Również młodzi rodzice, zaznajomieni z użytkowaniem Instagrama, mogą z łatwością zrobić zakupy dla swoich pociech za pomocą aplikacji.



Treści tworzone przez dziecięcych influencerów

Content młodych twórców obejmuje wiele tematów: recenzje zabawek, tutoriale, testowanie słodyczy i innych produktów spożywczych, haule zakupowe, vlogi czy skecze. Widać tu trendy zaczerpnięte z kanałów starszych kolegów i koleżanek z YouTube’a, którzy często są inspiracją dla dzieci do założenia swojego własnego konta i tworzenia podobnej twórczości.



Pomimo kopiowania trendów dojrzalszych wiekiem twórców, dziecięcy influencerzy przerobili je na w taki sposób, że dotyczą ich zainteresowań oraz możliwości. Naśladują również dorosłych prowadząc swoje kanały społecznościowe w podobny sposób: dodając zdjęcia i relacje przedstawiające ich codzienne życie, unboxingi czy wydarzenia towarzyskie, w których uczestniczą, dzięki czemu obserwatorzy angażują się w ich życie prywatne poza contentem, który tworzą.


Młode pokolenie na TikToku

Jedną z popularniejszych platform, która zrzesza największą liczbę twórców oraz obserwatorów poniżej 18 roku życia jest TikTok. Mimo że w ostatnim czasie zaczęło z niego korzystać wiele dorosłych, w dalszym ciągu jest to fenomen, jeżeli chodzi o social media, ze względu na przewagę młodych twórców i odbiorców nad dorosłymi.



Zobacz też: Dlaczego teraz każdy zakłada TikToka? Efekt lockdownu



TikTok jest bogaty w formy przekazu, które absorbują dzieci poprzez obraz, dźwięk, ale również treść. Można znaleźć tam przeróżnego rodzaju choreografie, odgrywane scenki, duety,  lip sync, wyzwania czy podążanie za trendami, które na tej platformie powstają niemal każdego dnia. Taka różnorodność pozwala markom na promowanie produktu czy usługi na wiele sposobów, a jednocześnie zachować naturalność takich treści poprzez lokowanie. 



Kampanie reklamowe a dziecięcy influencerzy

Pomimo wielu podobieństw, współpraca z dziećmi ma ograniczenia, o których należy pamiętać. Zarówno osoby prowadzące kampanie, jak i rodzice twórcy, powinni przestrzegać zasad w świecie dziecięcego influencer marketingu.


W przeciwieństwie do dorosłych, według prawa młody influencer nie może bezpośrednio namawiać do zakupu produktu, co wiąże się z wykluczeniem treści sponsorowanych, dotyczących wyłącznie produktów jednej marki. Takie materiały nie mogą być krzykliwe, hałaśliwe, zbyt nachalne ze względu na niedojrzałość emocjonalną dzieci, które będą odbiorcami takiej reklamy. Również wykorzystywanie łatwowierności czy braku wiedzy ekonomicznej dzieci jest niedopuszczalne.


Oczywiście obowiązują też etyczne ograniczenia, ponieważ większość treści trafia do rówieśników młodych influencerów. Nachalne promowanie, wywieranie presji, prezentowanie produktów w sposób, jaki mogli prezentować dorośli czy też promowanie produktów nieprzeznaczonych dla dzieci jest niezgodne z zasadami dziecięcego influencer marketingu.




Ważną informacją jest, że kanały na Youtubie jak i konto na Instagramie można założyć ukończywszy dopiero 13 lat, jednak na tych platformach można znaleźć znacznie młodsze dzieci tworzące treści. W świetle prawa właścicielem takiego konta jest rodzic lub opiekun prawny influencera i to on powinien widnieć na wszystkich umowach zawieranych z agencją czy marką.


Już na wstępie, prezentując ofertę należy określić precyzyjnie formę współpracy oraz jej zakres, ze względu na mniejsze doświadczenie oraz niekiedy wybujałą wyobraźnię rodzica czy nawet samego dziecka. Taki zabieg zaoszczędzi problemów obu stronom. Współpracując zaś z dziecięcym influencerem mającym kilkaset tysięcy obserwatorów, można się również natknąć na managera, który odpowiada za wszelkie kwestie dotyczące umów i ustaleń na linii twórca-marka.


Zagrożenia wynikające z obecności w sieci

Dziecięcy influencer marketing niesie za sobą również wiele niebezpieczeństw. W sieci roi się od hejtu, co również dotyka dziecięcych twórców. Nie tylko negatywne komentarze mogą być zagrożeniem, ale również osoby przejawiające zachowania rasistowskie, seksistowskie czy pedofilskie. Rodzic, manager czy też opiekun powinien być świadomy niebezpieczeństw, jakie grożą dzieciom w sieci i w odpowiedni sposób przygotowywać treści, blokować podejrzane konta, uczulić dziecko na potencjalne zagrożenia a także pilnować, aby nie zdradzić lokalizacji szkoły, domu czy miejsca, gdzie dzieci spędzają swój czas wolny.


Zaangażowanie dziecka w świat marketingu może także wpłynąć na postrzeganie siebie - wywyższanie się nad rówieśnikami może znacznie pogorszyć ich stosunki i pozycję społeczną np. w szkole. Rodzice influencerów też mają do czynienia z krytyką i są oskarżani o wyzysk na swoich dzieciach, publikowaniu ich zdjęć bez zgody - często też dzieci są zbyt małe, by być świadome, że mają wybór.



Zobacz też: Repostowanie na Instagramie - 5 mitów. So in Law rozwiewa wątpliwości.



Czasem można się spotkać z oskarżeniem, że każdy ma prawo do decyzji, jaki chce zostawić po sobie cyfrowy ślad, a dziecięcy influencerzy często są pozbawieni tego wyboru przez rodziców. Pojawiają się też pytania, jak młodzi twórcy będą patrzeć na swoje poczynania za kilka lat, gdy dorosną i czy będa zadowoleni z tego, co tworzyli i ze swojego ich wizerunku, jaki został wykreowany.


Marki przyznają, że niektórzy rodzice bywają zbyt nachalni i naciskający, a dzieci niechętnie współpracują. Dlatego podejmując taką współpracę marki, jak i osoby odpowiedzialne za małoletnich twórców, muszą przestrzegać pewnych zasad, np. sesję organizowane są po szkole lub w weekendy, a dzieci muszą pozostać dziećmi i mieć czas na naukę oraz zabawę.



Nie zmienia to faktu, że rodzice wolą w ten sposób kierować karierą swoich dzieci niż oddać odpowiedzialność w ręce agencji modelingowej. Dzięki temu dzieci czują się swobodniej, są bardziej ufne, a rodzic ma wgląd do współpracy i sam zarządza czasem dziecka.


Wpływ dziecięcych influencerów na decyzje zakupowe 

Warto zadać pytanie, czy opinie kilkulatków mogą mieć znaczenie? Okazuje się, że tak i to ogromne. Najlepszym przykładem tego jest Ryan Kaji, kilkulatek, który odnosi ogromne sukcesy na YouTubie ze swoim kanałem Ryan ToysReview (23,5 mln subskrypcji). Influencer zaczął swoją karierę internetową w 2015 roku, zainspirowany innymi dziećmi, które recenzjonowały zabawki w sieci. Ryan z czasem rozszerzył content swojego kanału o proste eksperymenty naukowe czy też filmy uczące obowiązków domowych.



Teraz, w zależności od tego co pojawi się w filmie chłopca, sprzedaż danej zabawki potrafi znacznie wzrosnąć. Popularność Ryana rozrosła się poza kanał na YouTubie - powstała aplikacja na smartfony Tag with Ryan, a następnie gra komputerowa Race with Ryan. Chłopiec ma również swoją kolekcję ubrań oraz zabawek o nazwie Ryan’s World. Młody twórca może pochwalić się również współpracami z takimi gigantami jak Colgate czy Nickelodeon. Influencerzy, również ci młodsi mogą być bardzo wpływowi i wywierać ogromne znaczenie na marketing oraz produkcję dóbr.


A jak wygląda to w polskim influencer marketingu? Możemy pochwalić się młodymi twórcami, którzy odnoszą sukcesy na swoich platformach społecznościowych, jednak nie na taką skalę jak Ryan. Mimo to nie ma przeciwwskazań, by kariera dziecięcych influencerów potoczyła się w tym kierunku, ponieważ wielu z nich potrafi wygenerować miliony wyświetleń pod treściami, które publikują, a marki chętnie podejmują takie współprace na YouTubie, Instagramie czy TikToku, którego popularność stale rośnie. 



Najpopularniejszymi twórcami polskiego dziecięcego influencer marketingu są: Hejka Tu Lenka (934 tys. subskrypcji), Pusheen Girl (521 tys. subskrypcji), Cookie Mint (497 tys. subskrypcji), Misia i ja (468 tys. subskrypcji). Ich treści publikowane nie odbiegają od zagranicznych. Są często nagrywane profesjonalnymi kamerami, filmy posiadają scenariusze, które się są sztuczne, a jednocześnie nie wprowadzają chaosu.


Sukces dziecięcych influencerów można zawdzięczać ich sumienności w wykonywaniu świadczeń na rzecz marki, systematyczności dodawania treści, śledzenia trendów i ich wykorzystywania. W dodatku działa tu również dziecięca naturalność i autentyczność - wszystkie dzieci uwielbiają zabawki, a testowanie ich sprawia im radość.


Podsumowując...

To wszystko świetnie angażuje widzów, którzy mogą się utożsamić z młodym influencerem tworzącym treści, które go interesują, a także poprzez dostępność do platform społecznościowych, nawiązać z nim kontakt poprzez pisanie komentarzy. Zaangażowani widzowie odczuwają, że są częścią tego kanału i wspierają swoich idoli poprzez polubienia, udostępnienia czy komentarze.

Aktywne kampanie

Popularne

ZACZNIJZ NAMIDZIAŁAĆ