4 kwietnia 2020
Jak marki angażują się w walkę z koronawirusem?
https://app.brandbuddies.pl/uploads/blog_post/photo/228/Zrzut_ekranu_2020-04-4_o_14.28.30.png
koronawirus COVID-19 SARS-CoV-2 marki pomoc wsparcie

 COVID-19 jest bardzo demokratyczny - dotyczy każdego, niezależnie od statusu materialnego, pracy czy wykształcenia. Dlatego wiele marek postanowiło włączyć się w walkę z epidemią. Sposoby na to są różne, od pomocy finansowej, poprzez przekazywanie środków ochrony czy też dostarczając posiłki dla personelu medycznego i pacjentów.


Wiele marek zdaje się rozumieć, że w obecnej sytuacji dużo lepiej, także ze względów PR-owych, przesunąć budżet przeznaczony z kampanii wizerunkowych na walkę z koronawirusem. W ocenie wielu reklamowanie się w standardowy sposób może być aktualnie nie na miejscu. Ciężko też przebić się z jakimkolwiek innym komunikatem, ponieważ uwaga wszystkich jest skierowana na problem epidemii.

 

Nie ma w zasadzie dnia, aby nie natknąć się na kolejną informację o wsparciu bohaterów bez peleryny, czyli służby zdrowia. Dlatego, aby połapać się w tym gąszczu, specjalnie dla was przygotowaliśmy szeroki przegląd wszystkich akcji pomocowych organizowanych przez marki w Polsce. Co ciekawe, szczegółowe informacje dotyczące działań dużo łatwiej znaleźć na kanałach social media firm, niż na ich oficjalnych stronach.



Zobacz też: 5 ciekawych profili marek w dobie epidemii



Dlaczego warto o tym pamiętać? Ponieważ tym razem nie jest to puste działanie CSR czy greenwashing, tylko prawdziwa, materialna pomoc w walce z problemem, który demokratycznie dotyczy nas wszystkich. A że marka korzysta na tym wizerunkowo? W tym przypadku jest to sytuacja win-win.



WARTA 

Grupa Warta przeznaczy w sumie 10 mln złotych na walkę z koronawirusem. Część tej kwoty to środki, które miały zostać wydane na wizerunkową kampanię reklamową z okazji 100-lecia działalności marki.


5 mln zł firma przekaże wybranym szpitalom zakaźnym. Druga część zostanie sfinansowana z akcji “Zostań w domu i pomagaj”, w ramach której część składki ze sprzedaży zdalnej ubezpieczeń zostanie przeznaczona na lokalne działania walki z epidemią. Organizacje zostaną wskazane przez agentów Warty, a środki równo rozdzielone pomiędzy województwa.

- Chcemy w ten sposób, aby każdy z naszych agentów miał możliwość zaangażowania się i wniósł swój wkład w niesioną pomoc – mówi Jarosław Parkot, prezes zarządu Warty


ŻABKA POLSKA

Żabka Polska przekazała 4,5 mln zł do dyspozycji Ministerstwa Zdrowia i wskazanych przez nie instytucji. Poza tą sumą, zdecydowano się na przekazanie dodatkowych 2 mln zł na testy w kierunku SARS-CoV-2. 

- Przekazana kwota pozwoli wykonać dodatkowo ok. 5 tys. testów - mówi Tomasz Suchański, prezes firmy.

      

Dodatkowo sieć sklepów za pośrednictwem swojej aplikacji moblinej zachęca klientów do przekazywania swoich punktów, tzw. żappsów, na pomoc dla wybranych szpitali zakaźnych. Każda kwota przekazana przez klienta zostaje podwojona przez Żabkę.

Przykładowo - 4000 żappsów użytkownika to 50 zł, Żabka dokłada drugie 50 zł, co daje 100 zł dla szpitali. Sieć chwali się, że w ciągu pierwszych 48h od startu akcji udało im się zebrać ponad 1 mln zł.

Akcja trwa do końca kwietnia.


OSHEE & KINGA PIENIŃSKA

Marka napojów izotonicznych Oshee razem z Kingą Pienińską (woda) przyłączyli się do akcji #WspieramyBohaterów, gdzie początkowo przekazali służbie zdrowia swoje produkty o wartości 0,5 mln złotych. Teraz, dodatkowo, 10% z kwoty zakupu każdego produktu tych marek, firma przekaże na wsparcie wybranego szpitala.




AGATA MEBLE

Zarząd Agata Meble, sieci sklepów z meblami i akcesoriami do wnętrz, podjął decyzję o przekazaniu 1 mln zł na zakup sprzętu medycznego i środków zabezpieczenia sanitarnego.



Zobacz też: Jak wygląda życie lekarza z Instagrama? Rozmowa z DoktorekRadzi cz. 2



LOTOS

Grupa Lotos przekazała 2 mln zł na paliwo dla 19  zakaźnych szpitali jednoimiennych w całej Polsce. Każda z placówek otrzyma karty paliwowe, dzięki którym karetki i inne pojazdy należące do szpitali będą mogły tankować paliwo za darmo na każdej stacji Lotos. W sumie jest to 400 kart.



Natomiast za pośrednictwem Fundacji Lotos, Lotos przekazał 5 mln zł czterem polskim szpitalom na zakup sprzętu takie jak np. respiratory, termometry i leki. 


ORLEN

Fundacja Orlen przekazała 10 mln na bieżące potrzeby placówek - sprzętu medycznego oraz środków ochrony indywidualnej.

Dodatkowo Orlen wprowadził podobny system wymiany punktowej na pomoc szpitalom w swoim programie lojalnościowym Vitay, co Żabka.


PGE 

Zarząd PGE Polskiej Grupy Energetycznej podjął decyzję o przekazanie 5 mln zł na wsparcie działań związanych z walką z epidemią.



Do tej pory wsparcie trafiło do 16 szpitali, a PGE jest w stałym kontakcie z Ministerstwem Aktywów Państwowych w celu ustalenia kolejnych szpitali, do których trafią środki.  



Zobacz też: Jak pracować zdalnie i nie zwariować?



BANK PEKAO

Bank Pekao przekaże 5 mln zł na rzecz szpitali i innych placówek medycznych walczących z COVID-19.

- Jesteśmy bankiem odpowiedzialnym społecznie, a sytuacja epidemiczna, w której znalazła się Polska wymaga wyjątkowej solidarności. Dlatego zdecydowaliśmy się włączyć w pomoc także poprzez bezpośrednie wsparcie finansowe szpitali - mówi Marek Lusztyn, prezes zarządu Banku Pekao.



Szczegółowa lista miejsc ma powstać po konsultacjach z Ministerstwem Zdrowia. Już dziś wiadomo, że będą to m.in. szpitale w Starachowicach, Chełmie, Łukowie, Biłgoraju, Lublinie i Tomaszowie Lubelskim.


TOTALIZATOR SPORTOWY

Prezes Totalizatora Sportowego zapowiedział, że Fundacja Lotto im. Haliny Konopackiej przeznaczy 4 mln zł na zakup sprzętu medycznego niezbędnego do walki z koronawirusem. Do tego 26 marca firma za pomocą fundacji przekazała w formie darowizny 90 samochodów, które posłużą do walki z epidemią.

Dodatkowo od 30 marca bezterminowo Totalizator Sportowy będzie przekazywać 10 proc. ze sprzedaży wszystkich zakładów i losów zawieranych na lotto.pl na walkę z koronawirusem.

źródło: totalizator.pl



CD PROJEKT RED

Producent gier “Wiedźmin” i “Cyberpunk 2077”, CD Projekt, także dołożył się do wsparcia służby zdrowia - w sumie 4 mln zł.

- Nie znamy się na kupowaniu sprzętu medycznego, masek ani kombinezonów, dlatego podjęliśmy decyzję o współpracy z profesjonalistami z wieloletnim doświadczeniem — WOŚP. - czytamy w komunikacie firmy.

 Połowę z tej kwoty wyłożyła sama firma, a połowę jej główni akcjonariusze.


LINK4

W tym wypadku nie mamy do czynienia z bezpośrednią walką z epidemią, mimo to warto o tym wspomnieć - do szpitala klinicznego z oddziałem położniczym przy ul. Karowej w Warszawie trafi 100 tys. zł od LINK4. Ma to związek z rosnącymi potrzebami placówek medycznych spowodowanych koronawirusem. 

- Wsparcie finansowe płynie szerokim strumieniem do szpitali zakaźnych, ale w potrzebie są także inne szpitale, których funkcjonowanie jest zagrożone przez pandemię. - tłumaczy Agnieszka Wrońska, prezes zarządu LINK4.



CARREFOUR

 źródło: media.carrefour.pl


Carrefour Polska oraz Fundacja Carrefour przeznaczą w sumie 2 mln zł na walkę z epidemią. Fundacja wpłaci ponad 1,3 mln zł na zakup rezpiratorów i środków ochrony osobistej dla lekarzy (maseczki, fartuchy, rękawice, przyłbice), natomiast Carrefour Polska wesprze 41 szpitali zakaźnych w wybranych miastach przekazując produkty spożywcze i higieniczne na potrzeby ich personelu. Wartość tej pomocy wyniesie 650 tys. zł.


KORAL

źródło: koral.com.pl

Koral, znany producent lodów, kierując się filozofią marki zdecydował się na pomoc lokalną. Firma wesprze cztery szpitale, gdzie zlokalizowane są jej dwa oddziały produkcyjne i siedziba - na Podkarpaciu i w Małopolsce. 810 tys. zł trafi do szpitali w Krakowie, Nowym Sączu, Limanowej oraz Rzeszowie.


POLPHARMA

Jerzy Starak, za pomocą swojej firmy farmaceutycznej, Polpharma, sfinansował zakup 100 respiratorów, w sumie o wartości 7 mln zł. Trafią one do dyspozycji Ministerstwa Zdrowia i będą przekazane do wskazanych przez resort placówek.

Dodatkowo Polpharma nawiązała współpracę z Herbapolem Lublin, restauracją Belvedere i wolontariuszami Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. W jej efekcie przez kolejne miesiące od 20 marca do wybranych warszawskich szpitali i stacji pogotowia ratunkowego będzie dostarczanych ponad 500 posiłków wraz z herbatami i sokami.


Zobacz też: #influencermarketingathome dla brands



UNIMOT

Spółka paliwowa Unimot 20 marca podpisała kontrakt na zamówienie 100 tys. sztuk testów na koronawirusa. Całość jest warta prawie 1,5 mln zł, a testy zostaną przekazane w ramach darowizny polskiemu rządowi


NOVOL

Novol, firma produkująca materiały do lakiernictwa samochodowego, zadeklarowała przekazanie 500 tys. zł oddziałowi zakaźnemu w poznańskim Szpitalu Miejskim im. Józefa Strusia.



Parę dni wcześniej marka przekazała 5000 rękawiczek i 75 kombinezonów poznańskim służbom medycznym.


4F

Polska marka sportowa, 4F, przekazała szpitalowi MSWiA w Warszawie ponad 500 par gogli przeznaczonych dla personelu medycznego zajmującego się chorymi na koronawirusa.

Dodatkowo firma od połowy marca finansowo wspiera placówkę przekazując jej 20% obrotu ze sklepu internetowego 4F.pl oraz ruszyła ze specjalną akcją sprzedażową koszulek-cegiełek, które można zamawiać do 15 kwietnia.




CCC

Od połowy marca CCC zaczęło akcję #cccrazemmożemywięcej, która ma zachęcić do kupienia butów marki Lasocki. Z każdej sprzedanej pary butów Lasocki CCC przekaże 10 zł na wsparcie Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego we Wrocławiu.



MASPEX

Maspex, firma spożywcza, do której należą takie marki jak Łowicz, Tymbark, Kubuś, Tarczyn, Lubella, Kotlin czy Tiger, przekaże 1 mln opakowań swoich produktów (soki, musy owocowe, dania gotowe, dżemy, zupy, makarony, suplementy diety) wybranym szpitalom zakaźnym w całej Polsce. Produkty mają trafić do pacjentów, lekarzy, pielęgniarek i personelu walczącego z koronawirusem.


COLIAN

Inny spożywczy gigant,  Spółka Colian, także przekaże swoje wyroby szpitalom przekształconym w zakaźne. Będzie to 160 tys. sztuk słodyczy i napojów niegazowanych marek takich jak Grześki, Goplana, Jutrzenka czy Hellena.


źródło: materiały prasowe 


- Chociaż w ten sposób możemy podziękować personelowi medycznemu za ich wysiłek, a pacjentom osłodzić trudne chwile - powiedział Jan Kolański, prezes zarządu Colian.


Dodatkowo, pod koniec marca firma zdecydowała się przekazać 50 tys. maseczek Wojewódzkiemu Szpitalowi Zespolonemu im. L. Perzyny w Kaliszu.


NEONAIL

NeoNail, marka z branży stylizacji i pielęgnacji paznokci, przekazała poznańskim szpitalom pakiet rękawiczek jednorazowych oraz żeli myjących do rąk. Gest spotkał się z niesamowicie pozytywnym odbiorem fanów marki na Facebooku.



WOSHWOSH

Firma zajmująca się renowacją i naprawą obuwia, WoshWosh, w drugiej połowie marca przekazała 600 par rękawiczek nitrylowych do warszawskich szpitali. W tym samym poście instruuje ona także swoich fanów na Facebooku jak mogą przekazać podobną darowiznę w Warszawie.


VECLAIM

Do grona marek wspierających walkę z koronawirusem dołączyła też Veclaim, firma znanej blogerki modowej, Jessici Mercedes Kirschner. Już wkrótce przekaże 2000 profesjonalnych maseczek dla personelu medycznego.

 


Zobacz też: Jak komunikować się ze sobą w czasie pandemii?



#WZYWAMY POSIŁKI

Warto wspomnieć też o akcji #WzywamyPosiłki, czyli oddolnej inicjatywie ludzi, którzy skrzynęli się na Facebooku. Ich celem jest zapewnianie posiłków personelowi medycznemu w całej Polsce.


W akcję włączyły się dziesiątki firm - od gigantów takich jak McDonald, KFC, Pizza Hut, Burger King, Starbucks, Costa Coffe, Domino's Pizza czy Ikea, poprzez cateringi dietetyczne Maczfit, wygodnadieta.pl, Food Harmony, Love Catering czy Fit Concept, aż po pojedyncze restauracje.


Smutna konkluzja

Patrząc po aktualnych nastrojach, można się spodziewać, że po opanowaniu epidemii konsumenci będą sprawdzać i pytać, gdzie która firma była w czasie, kiedy służbie zdrowia brakowało dosłownie wszystkiego, a wiele małych biznesów przeżywało kryzys. Warto tu wspomnieć o naszej akcji #znajdźbuddies wspierającą mały, lokalny biznes.


Oczywiście, można dyskutować o tym jak w jak bardzo kuriozalnej sytuacji się znajdujemy, kiedy to prywatne podmioty muszą ratować publiczną służbę zdrowia. Ale sytuacja, niestety, jest jaka i jest, możemy więc się tylko cieszyć, że tyle firm oraz oraz prywatnych osób wspiera walkę z koronawirusem.


Aktywne kampanie

Popularne

ZACZNIJZ NAMIDZIAŁAĆ