27 lutego 2025
Jak znaleźć swoją niszę w social mediach?
https://app.brandbuddies.pl/uploads/blog_post/photo/588/Newsy_wzo%CC%81r__4__OK%C5%81ADKA_kopia.png
#nisza #socialmedia #niszasocialmedia #instagram #influencermarketing

Chcecie zacząć publikować na social mediach, ale nie wiecie za bardzo, jaką tematyką się zająć? Nie martwcie się, to częsta wątpliwość początkujących twórców. Najlepszym rozwiązaniem będzie znalezienie własnej niszy. Brzmi prosto, prawda? Tylko jak do tego podejść? Podpowiadamy! 


Czym jest nisza i jak podejść do jej szukania?

Nisza rynkowa na social mediach to jasno określony segment odbiorców, do którego kierowane są konkretne treści, produkty lub usługi. Oznacza to, że jako twórcy powinniście skupić się na określonej grupie użytkowników o wspólnych zainteresowaniach, problemach lub potrzebach. To o wiele skuteczniejsze, niż próba dotarcia do szerokiej publiczności.


W kontekście social mediów oznacza to tworzenie treści dopasowanych do specyficznych tematów, stylu komunikacji i wartości, które przyciągają określony typ odbiorców. Może to być na przykład nisza związana z ekologicznym stylem życia, finansami dla młodych przedsiębiorców, czy marketingiem dla branży beauty.


Dobrze określona nisza pozwala na budowanie lojalnej społeczności, większe zaangażowanie oraz skuteczniejsze działania marketingowe, ponieważ komunikaty są precyzyjnie dostosowane do potrzeb konkretnej grupy. 


Jeśli chcecie szybciej określić swoją niszę, podejdźcie do tego na trzy sposoby. Po pierwsze zawęźcie rynek, czyli wyspecjalizujcie się w jakiejś branży lub tematyce i to o niej opowiadajcie. Po drugie nauczcie się robić coś lepiej, niż inni – może to dotyczyć nawet opowiadania o jakimś zagadnieniu. Po trzecie zastanówcie się, jaki problem, o którym do tej pory nie mówiono, mogą mieć wasi widzowie i zaproponujcie jego rozwiązanie.

foto: pexels.com


Jakie pytania warto sobie zadać?

Szukając niszy w social mediach, musicie postawić na szczerość wobec samych siebie i zadać sobie kilka podstawowych pytań, które pozwolą wam się ukierunkować.


- Co lubicie robić?

To podstawowe pytanie, ponieważ w pierwszej kolejności tworzenie w internecie powinno być przyjemnością i dawać wam masę frajdy. Jakie są wasze zainteresowania, pasje, czym zajmujecie się na co dzień? Aby ułatwić sobie wybór, możecie wypisać propozycje na kartce. Najlepszym rozwiązaniem będzie zdecydowanie się na to, co najbardziej was uszczęśliwia. Jeśli na przykład uwielbiacie makijaż, konto w social mediach, na którym dzielicie się trikami makijażowymi, z całą pewnością będzie strzałem w dziesiątkę! Jeśli natomiast waszą pasją jest motoryzacja, możecie opowiadać o historii poszczególnych marek samochodów.


- Jak wygląda grupa docelowa?

Zanim zaczniecie publikować w wybranej przez siebie tematyce, przeanalizujcie grupę docelową. Czy wasze materiały będą miały szansę dotrzeć do potencjalnych odbiorców, którzy są nimi zainteresowani? Rozpiszcie sobie, jak powinna wyglądać wasza idealna grupa docelowa, a później sprawdźcie na social mediach, czy takie osoby faktycznie interesują się branżą, w jakiej chcecie działać. Dzięki temu zyskacie pewność, że wasze treści będą trafiać do osób i zwiększać swoje zasięgi. Nie ma nic gorszego, niż publikowanie i brak odbioru. Wpiszcie w wyszukiwarkę na social mediach słowa kluczowe, które mogą być powiązane z waszą niszą i zobaczcie, jaką mają widoczność.


- Jakie problemy ma wasza grupa docelowa?

Znalezienie niszy rynkowej wiąże się z odkryciem potrzeby, której nikt wcześniej nie zaspokoił albo nie zrobił tego wystarczająco. Zastanówcie się, czego brakuje wam na social mediach. Może właśnie wasze hobby jest bardzo nietypowe i do tej pory nie mogliście znaleźć kont, które postują o takiej tematyce? Co was wyróżnia? Może mieszkacie za granicą i uczęszczacie tam do szkoły? Profil opowiadający o trudnościach, z jakimi zmaga się polski uczeń w zagranicznej szkole, z całą pewnością spotka się ze świetnym odbiorem! Również na tym etapie możecie posłużyć się słowami kluczowymi i hasztagami, które pokażą wam, czy istnieją już profile o podobnej tematyce.

- O czym postuje wasza konkurencja?

A gdy już znajdziecie konta w waszej niszy, sprawdźcie, o czym postuje wasza konkurencja. W ten sposób możecie ocenić, jakie treści cieszą się największym uznaniem, a jakich brakuje w social mediach. To świetna okazja do uzupełnienia tej luki i wyróżnienia się na tle innych twórców internetowych.


Na co jeszcze zwrócić uwagę, szukając niszy?

Jedną z najważniejszych kwestii podczas wyboru niszy, jest jej wielkość. Wybranie zbyt wąskiej niszy nie tylko zamknie was na pomysły i możliwości publikacji, ale i może sprawić, że tematyka nie będzie atrakcyjna dla zbyt wielu osób. Czasami warto wybrać sobie jedną główną niszę i kilka tematów pobocznych, które się z nią łączą. Przykładem może być nisza – japońskie kosmetyki, a tematami pobocznymi azjatycka pielęgnacja, skin care, składy kosmetyków, ciekawe sklepy z kosmetykami. W taki sposób nadal pozostaniecie w niszy, ale i dacie się poznać odbiorcom, których interesują bardzo pokrewne tematy.


Aktywne kampanie

Popularne

ZACZNIJZ NAMIDZIAŁAĆ