17 stycznia 2022
Jak dzieci i młodzież konsumują internet i social media?
https://app.brandbuddies.pl/uploads/blog_post/photo/413/SM.jpg
#tiktok #socialmedia #YouTube #młodzież #instagram #DIY

W jakim celu dzieci i młodzież korzystają z internetu?


Dzieci i nastolatki korzystają z mediów społecznościowych, aby dobrze się bawić, nawiązywać i utrzymywać przyjaźnie, dzielić się swoimi zainteresowaniami, odkrywać tożsamość i rozwijać relacje z rodziną. Jest to przedłużenie ich interakcji offline i face-to-face. Szczególnie dla nastolatków jest to często kluczowa część sposobu, w jaki nawiązują kontakty z przyjaciółmi. Media społecznościowe mogą łączyć dzieci i nastolatków w globalnej społeczności internetowej opartej na wspólnych zainteresowaniach. Mogą to być sieci wsparcia, ale również strony służące do komentowania i dzielenia się treściami na temat konkretnych zainteresowań, takich jak gry, seriale, muzyka czy hobby.


 Jakie są korzyści obecności dzieci i młodzieży w przestrzeni internetowej?


Umiejętność korzystania z mediów cyfrowych, pozwala najmłodszym na odkrywanie i eksperymentowanie z mediami społecznościowymi, co może pomóc dziecku zdobyć wiedzę i umiejętności pozwalające cieszyć się aktywnością online i unikać zagrożeń w sieci. Edukacja w internecie? Tak, to możliwość korzystania z mediów społecznościowych do dzielenia się nawzajem materiałami edukacyjnymi, zarówno do użytku własnego takiego jak poszerzanie zainteresowań, czy szkolnego — wspomaganie się przy nauce i rozwiązywaniu zadań domowych. Warto pamiętać o aspektach rozwoju kreatywności wśród dzieci i młodzieży. Aktywność na platformach społecznościowych pobudza do kreatywnego myślenia i tworzenia na przykładzie contentu z YouTube, Tik Toka czy Instagrama. Dzieci chętnie odtwarzają prezentowane przez swoich ulubionych twórców pomysły na zabawę czy spędzanie czasu przy aktywności takich jak DIY (zrób to sam).


Młodzież coraz częściej poszukuje wsparcia dotyczącego zdrowia psychicznego, za pośrednictwem grup społecznościowych nastolatkowie zacieśniają kontakty z przyjaciółmi o podobnych zainteresowaniach czy problemach. Uczestnictwo w lokalnych i globalnych społecznościach internetowych daje im poczucie więzi i przynależności. Dla młodzieży jest to doskonałe miejsce do wyrażania siebie w taki sposób, na jaki mogą nie mieć odwagi publicznie. Jest to coś, co sprawia, że młodzież czuje się lepiej i zajmuje jakąś pozycję w społeczeństwie. Obecność w internecie pomaga w rozwijaniu umiejętności społecznych, a najlepsze jest to, że wiele przyjaźni może rozpocząć się od strony na platformie społecznościowej. Młodzież łatwo i chętnie nawiązuje nowe znajomości, a wszystko to jest możliwe dzięki aktywności w social mediach.


Co zachęca najmłodszych do aktywności na TikToku? 


TikTok w dużej mierze został przejęty przez najmłodszych - w tej jednej aplikacji nie brakuje miejsca na bezpośrednią i szybką możliwość wyrażenia siebie i tworzenie krótkich klipów wideo, aby zdobyć zwolenników i zbudować społeczność wokół swoich pasji. Wielu twórców celuje swój kontent właśnie w najmłodszych. Jeszcze kilka lat temu panował fenomen YouTuberów, który od początku polegał na budowaniu więzi między dziećmi i młodzież, a twórcą. Obecnie podobny schemat powiela się na platformie TikTok. Odczuwalne poczucie bliskości z YouTuberami, Tiktokerami jest często opisywane w kategoriach "prawdziwości/wiarygodności” vlogerów czy twórców. Ich zwyczajność przemawia do dzieci i zróżnicowanie publikowanych treści od tutoriali makijażu po skecze komediowe jest dla młodych odbiorców niezwykle zachęcające i łatwa w odbiorze. 


Ile czasu statystycznie dzieci spędzają w internecie?


Raport przygotowany przez NASK pt. „Nastolatki wobec Internetu 3.0” opublikowany w 2017 roku wskazuje, że z internetu korzystają prawie wszyscy młodzi ludzie. Młodzież jedynie w 0,7% nie korzysta z Internetu. Z badań wynika, że najczęściej używany jest w domu (80%), w szkole (39,2%), u znajomych (32,4%) i w miejscach publicznych, w których dostępna jest sieć WI-FI (29,7%). Zespół NASK dowodzi, że dziewczęta częściej niż chłopcy korzystają z Internetu, a wraz z wiekiem długość czasu, jaki młodzi ludzie poświęcają na używanie sieci, wzrasta.


Reklama: Jak wpływa na dzieci i młodzież?


W najmłodszej grupie wiekowej, czyli 3-6 lat definiuję się, że dziecko potrafi identyfikować reklamy i odróżniać je od programów telewizyjnych, ale mogą nie być w stanie odróżnić rozrywki od reklamy na YouTube – na przykład filmy unboxing, które łączą zabawę z promocją zabawek, mogą być dla nich mylące. Dzieci mają tendencję do myślenia o reklamach jako zabawnych lub pomocnych ogłoszeniach. Grupa wiekowa 7-11 lat wyróżnia się świadomością, dziecko wie, że reklamy próbują im coś sprzedać. W tym wieku najmłodsi mogą nie zawsze rozumieć, że produkty nie są tak dobre, jak mówią reklamy, lub że reklamodawcy mogą nie mówić o złych punktach produktu. Przy grupie 12-13 lat można już wyróżnić, że w tym wieku młodzież rozumie cel reklamy i może wykorzystać reklamowane informacje, aby zdecydować, czego potrzebuje. Młodzież może jednak nie wiedzieć, że kliknięcie reklamy w mediach społecznościowych wysyła dane do twórców reklamy.


Skuteczność odbioru reklam adresowanych dla dzieci i młodzieży


Badania wykorzystujących różne metodologie wykazały, że dzieci przypominają sobie treści z reklam, z którymi miały kontakt. Wykazano, że preferencja produktu pojawia się już przy pojedynczej ekspozycji komercyjnej i wzmacnia się przy kolejnych. Co najważniejsze, badania wykazały, że preferencje dotyczące produktów wpływają na żądania zakupu produktów przez dzieci, co przekłada się na decyzje zakupowe rodziców. 



Aktywne kampanie

Popularne

ZACZNIJZ NAMIDZIAŁAĆ