22 lutego 2021
Tiktok, czyli jak zostać viralem
https://app.brandbuddies.pl/uploads/blog_post/photo/348/tiktokerzy_blog.png
Tiktok viral trendy tiktokerka tiktoker watchtime

Tiktokerzy nas nienawidzą! Rozpracowaliśmy mechanizm Tiktoka. W tym tekście dowiesz się jak działa TikTok.


Niski próg wejścia to pewnie jedna z większych zalet przemawiających za popularnością TikToka. Kiedy do nagrywania na YouTube, potrzebujemy dobrej lustrzanki, mikrofonu, programy do obróbki wideo i grafiki oraz co najmniej kilkunastu dobrych godzin na zrealizowanie wcześniej wymyślonego pomysłu - do wrzucenia materiału na TikToka, wystarczy jedynie telefon komórkowy oraz parę wolnych minut w ciągu całego dnia. Dodatkowo materiały te są znacznie krótsze, mieszcząc się w przedziale od 3 do 60 sekund, co sprawia, że łatwiej utrzymać nam uwagę odbiorcy, zwiększając prawdopodobieństwo, że widz zobaczy filmik do końca, a w najlepszym wypadku zobaczy go raz jeszcze i jeszcze i jeszcze... Dobry watchtime jest tutaj szczególnie kluczowy, jeżeli chcemy, aby nasze wideo stało się viralem.


Czym jest watchtime i dlaczego warto zwracać na niego uwagę?

Czy Ciebie też denerwuje, gdy oglądasz TikToka, żeby tylko zobaczyć efekt końcowy, a on znika zanim zdążysz się dokładnie przyjrzeć? Albo kiedy jakiś napis zbyt szybko mignie na ekranie i musisz zobaczyć wideo raz jeszcze, żeby móc go w spokoju przeczytać? To jedne z niewielu sztuczek, które twórcy wykorzystują, żeby podbić sobie watchtime, tak aby ich wideo częściej pojawiało się w dla Ciebie.


*Porada: takie statystyki są dostępne po zmienienie konta na wersję PRO. Żeby to zrobić wejdź w ustawienia ---> zarządzaj kontem ---> przełącz się na konto PRO. Żeby zobaczyć dokładne statystyki filmu kliknij “...”, a następnie wybierz “analizy”*


Watchtime to nic innego jak średni czas oglądania danego materiału. Jeżeli przypuśćmy Wasz film ma 32 sekundy długości, a średni czas oglądania plasuje się na poziomie 26 sekund (co daje 81,25%), dla serwisu będzie to stanowiło sygnał, że Wasze treści są ciekawe i warto je polecać innym. Takie aplikacje jak instagram, facebook, youtube, czy TikTok mają za zadanie zatrzymać nas u siebie jak najdłużej, stąd logiczne, że zależy im na polecaniu treści, które według algorytmu pochłoną Twoją uwagę i sprawią, że zostaniesz w aplikacji kolejne 5, 10, 20, 30 minut. Jeżeli Twoje materiały mają poniżej 30% watchtime, prawdopodobnie są zbyt mało dynamiczne/za długo się zaczynają/lub po prostu są zbyt słabe jakościowo.


Jak polepszyć swój watchtime?

Tiktokerzy stosują kilka zabiegów, które mają na celu przyciągnąć uwagę i sprawić, żeby potencjalny widz chciał zobaczyć materiał do samego końca. Do jednych z nich należy właśnie wspomniane wcześniej budowanie napięcia poprzez pokazywanie procesu produkcji/malowania, czy tworzenie tła do historii, tak żeby moment kulminacyjny, ulokowany został na samym końcu materiału. Samo zwieńczenie powinno trwać max 3 sekundy i dynamicznie się urywać - dzięki temu osoba, która nie dosłyszała końcówki, albo nie zdążyła się porządnie przyjrzeć, zmuszona będzie odpalić materiał ponownie, co automatycznie wpłynie na polepszenie statystyk Twojego filmu. Dobrą praktyką jest również tworzenie treści w przedziale od 15 do 20 sekund - jednak nie jest to żadna reguła. Niemniej ten czas jest najbardziej optymalny, a co za tym idzie jest większe prawdopodobieństwa, że materiał zostanie zobaczony do końca.



Początek materiału powinien natomiast być bardzo dynamiczny oraz zwiastować co wydarzy się dalej. Jeżeli w TikToku będziemy malować sobie na twarzy motyla, warto na wstępie zakomunikować co będziemy robić np. poprzez dodanie odpowiedniej emotki. Jeżeli opowiadamy historię, warto w jednym zdaniu powiedzieć oraz umieścić napis, czego będzie ona dotyczyła. Ważne żeby nie robić zbyt długich pauz i za bardzo się nie rozwodzić (na to będzie czas w środku materiału). W tym miejscu należy pamiętać, że potencjalna osoba do której chcemy dotrzeć, aktualnie skroluje swoją tablicę w poszukiwaniu interesujących treści, stąd Twój tiktok powinien “puścić do niej oczko”, tak żeby zatrzymała swój palec i zobaczyła co chcesz jej przekazać.


 

Gdy już wiemy jak zrobić materiał, tak aby został dobrze odebrany przez algorytm, warto zadać sobie pytanie: co w takim razie powinienem nagrywać? 


TikTok działa na zasadzie podobieństwa. Oznacza to mniej-więcej tyle, że aplikacja sugeruje Ci materiały podobne do tych które wcześniej przyciągnęły Twoją uwagę, stąd zakładka dla ciebie u każdego z użytkowników będzie wyglądała zupełnie inaczej. Dzięki temu na TikToku nie ma praktycznie żadnych ograniczeń odnośnie treści, ponieważ zawsze istnieje duże prawdopodobieństwo, że uda się wstrzelić w jakąś niszę (oczywiście pod warunkiem, że trzyma się wytycznych odnośnie watchtime’u oraz tworzy się estetyczne i ciekawe materiały). 

Jednak kluczowe przy mechanizmie podobieństwa na Tiktoku, jest powstawanie w aplikacji trendów i tłumaczy dlaczego tego typu materiały częściej stają się viralami. W przypadku gdybyśmy oglądali tę samą osobę, wykonującą ten sam taniec w kółko i w kółko, prawdopodobnie po 2 razie już by nam się to znudziło. Natomiast dzięki mechanizmowi TikToka, który z jednej strony podsuwa nam coś pozornie znajomego, natomiast z drugiej wykonanego przez całkowicie inną osobę, w innym pomieszczeniu i przy pomocy innych rekwizytów, podświadomie wzbiera w nas ciekawość i cichy głosik w głowie, każe oglądać każdy film, który nam się wyświetli. Jest to sprytna technika mająca za zadanie oszukać nasz mózg, ponieważ większość ludzi chętniej i pewniej czuje się na tak zwanym “znajomym gruncie”.  Oczywiście pojawiające trendy są przeplatane między sobą, tak żeby żaden z nich nie znudził nam się za szybko. 

Nagrywanie więc kopii filmów, które obecnie trendują w aplikacji, może okazać się najlepszym przepisem na zdobycie “łatwych” wyświetleń. Pamiętaj jednak, żeby oznaczyć pomysłodawcę - oczywiście jeżeli tylko istnieje taka możliwość, ponieważ często filmy są tak często powielane, że trudno dotrzeć do początku. W tym celu przejrzyj dokładnie opis filmu który Cię zainspirował w poszukiwaniu skrótu “ib” oznaczającego “inspired by”. 


Poniżej zamieszczamy listę obecnie królujących hasztagów oraz trendów, których nagranie może pomóc Wam stać się VIRALEM!


#GameOf2021 11,8M

#Cleantok 8,6B

#Wee 9,2B

#Znakizodiaku 56,1M

#podajserce 9,2M

#bezpiecznazima 12,1M

#historiemiłosne 22,7M


Popularne piosenki:




Przykładowe trendy:



Trend polega na wykonaniu pozycji jak na załączony screnie, a następnie zabraniu rąk i utrzymaniu swojego ciężaru ciała na kolanach. Większość mężczyzn nie jest niestety w stanie tego zrobić, w efekcie czego się przewraca.



 


Trend polega na zamoczeniu w mleku czubatej łyżki kakao, a następnie należy przebić powstałą błonę wykałaczką. Powłoka z mleka powinna pęknąć ujawniając suchy puder pod spodem.




Trend polega na wykonaniu makijażu inspirowanego emoji. W między czasie powstał też oddzielny trend w którym twórcy zamiast wykonywać makijaże, umieszczają w obrębie swojej twarzy różne rzeczy nawiązujące pośrednio do pierwotnego założenia (np. papier toaletowy na głowie, balon przytwierdzony do twarzy etc.)




Trend polega na nagraniu materiału zawierającego słowa: Powiedz mi że XYZ, bez mówienia mi, że XYX. Ja zacznę. Często jest również stosowany zamiennie, jako rozpoczęcie storytime: Opowiedz mi sytuację w której XYZ. Ja zacznę.




Wszelkiego rodzaju filmy inspirowane, na których Twórcy wcielają się w wymyślonego bohatera. Najbardziej popularne POV, to m.in.:

  • Twoja bratnia dusza wysyła Ci pieniądze;
  • Możesz kontrolować czyjś dzień;
  • W dniu 16 urodzin dostajesz jakąś moc;
  • Dostajesz słuchawki, dzięki którym możesz rozmawiać ze swoją bratnią duszą;
  • Osoba, która pierwsza wykona 100 zadań dostanie 1 mln zł




Filmy na których twórcy wymieniają różne cechy, które charakteryzują np. znaki zodiaku, domy w Hogwarcie, leniwego ucznia, dobrego ucznia etc. Filmy te posiadają zwykle sporo wyświetleń i udostępnień, gdyż użytkownicy TikToka chętnie nagrywają do tego duety.


Mamy nadzieję, że nasz artykuł Ci się przyda i dzięki niemu nieco bardziej zrozumiesz mechanizm działania tiktoka. Kto wie, może za parę miesięcy zostaniesz kolejną Jeleniewską?


Aktywne kampanie

Popularne

ZACZNIJZ NAMIDZIAŁAĆ