20 marca 2020
Współprace na linii marki - polscy raperzy
https://app.brandbuddies.pl/uploads/blog_post/photo/216/pjimage-5.jpg
influencer marketing muzyka brands

Środowisko hip-hopowe jeszcze niedawno było postrzegane jako bardzo hermetyczne, jeśli chodzi o marketing. Współprace z markami były często widziane negatywnie i raperzy ich unikali, żeby nie narazić się fanom i nie naruszyć swojego wizerunku. Dzisiaj raperzy lokujący produkty i występujący w reklamach nikogo nie dziwią, chociaż nadal niektóre osoby postrzegają to jako tzw. “sprzedanie się”, więc raperzy starannie dobierają marki, z którymi chcą pracować. 


W branży hip-hopowej można znaleźć wiele przykładów udanych, jak i nieudanych akcji marketingowych.  Na reklamy z raperami najczęściej decydują się producenci alkoholi i ubrań. Raperzy najczęściej kojarzą się z imprezowym trybem życia i fajnymi stylówkami, więc nie powinno to dziwić. 


Wspomniana na początku tekstu marka EB do kampanii o nazwie “Tymczasem” zaangażowała do współpracy Sokoła, Pezeta, Żabsona i Sitka. Spoty reklamowe emitowane były w stacjach ogólnopolskich i kanałach tematycznych. Kampania prowadzona była także w mediach społecznościowych i zakończyła się sukcesem. Większość opinii była bardzo pozytywna.


Na zaangażowanie artystów do współpracy zdecydowały się m.in. również te marki alkoholowe: Ballentines (Pezet), Johnnie Walker (Sokół), Hennesy (Kizo, Tymek, Gedz), Bacardi (Ten Typ Mes, Żabson, Young Multi, B.R.O). Marki chętnie zapraszają do współpracy raperów przy okazji kampanii streatwearowych. Żabson obok Maffashion reklamował buty adidas Originals Supercourt. 


Warto wspomnieć też o H&M Loves Music. Marka stworzyła swój własny festiwal muzyczny, na którym w zeszłym roku wystąpili m.in. Solar czy Bedoes. Na festiwalu występowali także reprezentanci innych gatunków muzycznych.


Marka Puma stworzyła ciekawą akcję PUMA Talents. To projekt wspierający młodych artystów muzycznych. Do tej pory odbyły się trzy odsłony inicjatywy – pierwsza odsłona powstała we współpracy Darii Zawiałow z Ralphem Kaminskim i schafterem, a jej efektem był utwór “Czy Ty słyszysz mnie?”. W drugiej piosenka “Jak chciałbym żyć” w wykonaniu Jana-Rapowanie i Kuby Karasia. W ramach trzeciej odsłony powstał kawałek “INTRUZ” stworzony przez White’a 2115 i Lunę.


Nie tylko marki alkoholowe i modowe zdecydowały się na współpracę z raperami. Głośnym echem odbiła się współpraca Sokoła z Samsungiem. Humorystyczne spoty reklamowe z raperem w roli głównej okazały się strzałem w dziesiątkę. Fani przyznawali w komentarzach pod spotami, że to jedne z wielu reklam, których nie przewijają i oglądają z przyjemnością.



Lubianą przez reklamodawców formą reklamy jest również produkcja tematycznych utworów, promujących najczęściej seriale/filmy/gry video. Na tę formę zdecydowano się m.in. przy promocji gry World of Tanks (O.S.T.R). Utwór, w którym raper rapuje, siedząc na jadącym czołgu robi wrażenie. Innym przykładem promocji gry video jest raper Słoń, który w utworze “Borderlands” reklamował grę Borderlands 3. 


Pezet stworzył utwór “Kartel”, promujący trzeci sezon serialu Narcos. Peja, pionier polskiego rapu w kawałku “W imię zasad” reklamował niedawno film “Psy 3”. Artyści reklamują też bardziej przyziemne rzeczy. Sitek wraz z Otsochodzi w klipie do utworu “Mam Chill” reklamują Pizza Hut. Wielu osobom nie spodobała się ta współpraca, ponieważ lokowanie było zbyt nachalne.


Do jakiej grupy najlepiej trafiają raperzy?


 Najmłodsi w  badaniu Havas Media (18–24 lata) najbardziej lubią hip-hop i rap. Również ta grupa słucha muzyki najczęściej (codziennie aż 89%). Wśród ich ulubionych artystów są Taco Hemingway, Paluch czy Kali. Trochę starsi (25–34 lata) najczęściej wybierają pop i muzykę taneczną. 



Muzycy są autorytetami dla młodych ludzi. Ich moc wpływu postanowiono wykorzystać podczas zeszłorocznej akcji promującej udział w wyborach parlamentarnych przygotowanej w ramach projektu Olśnienie (http://www.olsnienie.eu/).


Jak stworzyć udaną kampanię z udziałem raperów?


Kampanie z artystami mają bardzo duży potencjał, ale należy pamiętać, że lokowanie może zostać odebrane pozytywnie tylko wtedy, gdy artyści nie tracą w nich swojego stylu i przede wszystkim nie reklamują produktu bezpośrednio i nachalnie. Akcje są szczególnie udane, gdy wykorzystany zostaje w nich talent artystów; przy okazji kampanii powstają nowe utwory, klipy. Jeśli są na wysokim poziomie i produkt nie jest nachalnie pokazany, to środowisko potrafi wybaczyć tego typu “sprzedanie się”.



Aktywne kampanie

Popularne

ZACZNIJZ NAMIDZIAŁAĆ