Program afiliacyjny to umowa pomiędzy influencerem a firmą, która polega na umieszczeniu linków bądź bannerów przekierowujących na stronę zleceniodawcy w social mediach twórcy - jego blog, fanpage bądź kanał staje się w pewnym stopniu przestrzenią reklamową.
Sposoby, w jaki umieszczane są linki oraz rozliczenie pomiędzy marką a influencerem różnią się, zależnie od programu partnerskiego, na który wspólnie się zdecydują.
Przedstawiamy sposoby, w jakie reklamodawca może rozliczyć się z twórcą.
Najprostszy sposób, z jakim możecie się spotkać przy omawianiu rozliczenia w programie afiliacyjnym to CPC (Cost Per Click) - rozliczenie za „kliknięcie” - influencerowi przysługuje określone wynagrodzenie za każdego użytkownika sieci, który kliknie w link przekierowujący.
Część reklamodawców obawia się, że link przekierowujący zostanie umieszczony tak aby zmanipulować ludzi do kliknięcia i tym samym zwiększyć liczbę kliknięć, jednak niekoniecznie spowoduje to pożądane rezultaty, gdyż przeniesienie na stronę reklamodawcy nie będzie świadomym wyborem czytelnika. Obawy te są jednak bezpodstawne, gdyż działając w ten sposób influencerzy naraziliby się na utratę zaufania fanów, a być może nawet i zmniejszenie ich liczby. Prawdziwi influencerzy nie działają w ten sposób, umieszczają linki w sposób atrakcyjny dla odbiorców i dbają o to, by ich miejsce w sieci nie było jedynie słupem reklamowym. Takie rozliczenie jest wyjątkowo wygodne zarówno dla influencera jak i dla reklamodawcy. Influencer postara się, aby marka, do której przekierowuje ruch, opisana została w sposób atrakcyjny dla odbiorców, gdyż wie, że za każde kliknięcie otrzyma stosowne wynagrodzenie.
Drugi sposób rozliczeń twórcy z reklamodawcą to CPA (Cost Per Action) – influencer otrzymuje wynagrodzenie za każdą osobę, którą uda mu się nakłonić do wykonania zadania zleconego przez reklamodawcę. Może chodzić o zapisanie się do newslettera bądź wypełnienie ankiety. Ta forma rozliczenia wymaga od influencerów więcej zaangażowania, ponieważ nie wystarczy, że skłonią ludzi do wejścia na stronę, muszą jeszcze nakłonić ich do działania. Jest to rozwiązanie dość chętnie wybierane przez reklamodawców. gdyż dzięki temu mogą poszerzyć swoją bazę kontaktów, a także, do stron kierowane są osoby, które już w jakiś sposób zainteresowane są marką.
Ostatnią formą rozliczenia, najtrudniejszą dla influencera, a najlepszą dla reklamodawcy jest forma CPS (Cost Per Sale) – jak sama nazwa wskazuje, twórca rozliczany jest na podstawie transakcji dokonanych przez internautów, którzy dotarli do reklamodawcy poprzez link przekierowujący. Kwota przeznaczona dla influencera jest stała bądź jest procentem ceny produktu. Dla reklamodawcy taki model rozliczenia oferuje dobre zyski. Jeżeli chodzi o twórcę, jego zadanie jest trudniejsze, jednakże, jeżeli odpowiednio się za nie zabierze, może również wygenerować duże zarobki.
Źródło:
Powered by Froala Editor