This site uses cookies. Find out more I AGREE

Everything you need to know about working for a brand

%c5%bb%c3%b3%c5%82wika

Jak rozmawiać z liderami opinii?

Współpraca z liderami opinii stanowi dla marek komunikacyjne wyzwanie. Czy traktować ich wyłącznie jako partnerów biznesowych czy też jako twórców? Marki często nie wiedzą jak rozmawiać z influencerami i to właśnie zła komunikacja prowadzi do największej liczby nieporozumień.

Krok pierwszy: poznaj twórcę

Przed nawiązaniem kontaktu zadaj sobie trochę trudu i poznaj twórcę. Obejrzyj dwa odcinki jego vloga, przeczytaj wybrane wpisy na blogu czy posty w social media. Zobacz jak się komunikuje, jakiego języka używa, do kogo się kieruje. Pozwoli Ci to ocenić czy dany twórca pasuje do Twojej firmy i Twoich oczekiwań. Jeśli styl jest diametralnie inny, znajdź innego twórce już na tym etapie. Pozwoli to uniknąć rozczarowań - twórca nie zmieni swojego stylu specjalnie dla Ciebie, a nawet jeśli to zrobi wyjdzie to co najmniej mało wiarygodnie.

Krok drugi: daj siebie poznać

Dobry brief to podstawa. Od samego początku staraj się przedstawiać jasno swoje oczekiwania. Zaprezentuj swoją firmę, swoje zasady, swoją grupę docelową. Daj szansę na wzajemne poznanie się.

Krok trzeci: zostaw pole do inicjatywy

Mocną cechą sieciowych influencerów jest zwykle ich kreatywność. Z jednej strony dobry brief jest bardzo ważny, ale ważne jest też zostawienie w nim furtki. Lider może wnieść świeży, fajny pomysł w Twoją koncepcję. Nie bój się tego i daj przedstawić pomysły. Twórcy najlepiej znają swoją widownię, wiedzą jak się z nią komunikować. Nienaturalny, narzucony język może zostać wyśmiany i zaszkodzić marce.
Nie oznacza to, że masz godzić się na wszystko co zaproponuje lider, ale część uwag na pewno warto mocno przeanalizować.


Krok czwarty: nie bój się negocjować

Wynagrodzenie prawie nigdy nie jest łatwym tematem. Panuje przekonanie, że część stawek jest zawyżona. “Przecież taki lider prawie nic nie robi, musi wrzucić tylko posta” - to częste myślenie. Miej jednak na uwadze, że twórca zbudował swój zasięg poświęcając na swoją “pracę” dużo czasu i energii. Nikt nie startuje od 100 tys. subów na YouTubie. Gdyby bycie sieciowym liderem było takie proste pewnie sam rzuciłbyś/rzuciłabyś swoją pracę i nagrywała filmiki na YT za grubą kasę.
Szacunek do pracy influencera nie oznacza oczywiście, że nie powinieneś/aś negocjować. Odejmując koszty produkcji - influencer nie ponosi innych kosztów poza swoją pracą. A jej wycena może podlegać subiektywnym ocenom. 

Krok piąty: nie bój się wymagać

Buduj partnerskie relacje. Nie podnoś głosu, nie krzycz, nie stawiaj się z pozycji siły. Nie strasz sądem (kiedy to nie jest absolutnie konieczne). Ale wymagaj. Ponosisz koszty - liderzy są nie tylko twórcami, ale Twoimi biznesowymi partnerami. Jeśli ustaliliście zasady współpracy - egzekwuj je. Masz prawo pilnować terminu i zakresu. Oraz wyników - jeśli się na nie umówiliście. Chociaż rynek mocno się profesjonalizuje, część twórców nadal ma zbyt luźne podejście do komercyjnej współpracy.