26 października 2021
Live stream shopping – globalny trend, który namiesza
https://app.brandbuddies.pl/uploads/blog_post/photo/393/LIVE_STREAM.png
#marketplace #livestream #liveshopping #streamshopping


Czym jest live stream shopping/ stream zakupowy/ live zakupowy?

Live stream shopping to dosłownie zakupy na żywo. To zakupy internetowe dokonywane w czasie rzeczywistym przy użyciu przez sprzedających np. relacji live na Instagramie czy Facebooku. W samych Chinach odnotowano w zeszłym roku 10 milionów e-commercowych live-streamów.Handel na żywo szybko stał się stałym elementem kampanii sprzedażowych z okazji Dnia Singla - ważnego wydarzenia zakupowego w Chinach. Jest także niezawodnym narzędziem cyfrowym do zwiększania zaangażowania klientów i sprzedaży. 

To połączenie rozrywki i zakupów. Oglądający transmisję na żywo w mediach społecznościowych dokonują zakupów w trakcie lub niedługo po zakończeniu transmisji influencera, prezentującego i testującego produkty. 

Firmy stale poszukują rozwiązań, które pomogą im zwiększyć sprzedaż, korzystając przy tym z nowych technologii. Nic dziwnego, że biorą przykład z Chin i coraz częściej oferują swoim klientom możliwość robienia zakupów na żywo przez platformy streamingowe. Dlaczego? Mogą dotrzeć do większej grupy osób i w krótkim czasie sprzedać więcej produktów, niż oferując ich zakup jedynie w sklepach stacjonarnych. Jak informuje strona war.com, Tommy Hilfiger rozszerzył swój program transmisji na żywo na Europę i Amerykę Północną po sukcesach w Chinach, gdzie jeden pokaz podobno przyciągnął 14 milionów widzów i sprzedał 1300 bluz w ciągu dwóch minut. To nieprawdopodobny wynik i zdaje się, że podczas sprzedaży stacjonarnej marka nie mogłaby mówić o takim sukcesie. Dobrym przykładem jest też marka Tiffany, która pokazała, że transmisje sprawdzają się także u marek luksusowych. Mimo niskiej oglądalności (5 tysięcy osób) brand sprzedał 300 diamentowych kolii wartych 3500 dolarów. 

Co zachęca do zakupu? 

Live stream shopping łączy natychmiastowy zakup polecanego produktu i udział odbiorców za pomocą funkcji czatu lub przycisków reakcji, np. dodawania komentarzy pod relacją live na Facebooku. To wyróżnia tę formę na tle tradycyjnego handlu internetowego, bo w czasie rzeczywistym, w trakcie trwania live’a, można rozmawiać poprzez komentarze ze sprzedającym i np. poprosić o dokładniejsze pokazanie przedmiotu, jego zastosowanie, zapytać o dostępność innego koloru lub rozmiaru produktu czy też niekiedy dokonać rezerwacji. 

To nie jedyna forma kontaktu ze sprzedającym. Bardzo pomocne jest tzw. Q&A, czyli pytania i odpowiedzi. Czasem pojawiają się na serwisach w formie osobnych live’ów i są wstępem bądź zakończeniem transmisji sprzedażowej. Ma to oczywiście swoje plusy. Firmy i osoby sprzedające mogą odpowiedzieć wielu osobom na to samo pytanie, zamiast odpisywać z

osobna na prywatne wiadomości, a także ta funkcja przyczynia się do pogłębiania więzi z klientem oraz ułatwia dotarcie do wiarygodnych informacji. 

Jest jeszcze coś, co może sprawić, że widzowie decydują się na zakup - ograniczenie czasowe. Potencjalni klienci mają poczucie, że jeśli coś im się spodobało, muszą kupić jak najszybciej, zanim transmisja dobiegnie końca. 

Jak wzbudzić zaufanie? 

Tego typu zakupy na pewno pomagają budować wizerunek firm, jednak nie dają gwarancji, że klienci powrócą, gdyż robią zakupy pod wpływem chwili. Dlatego warto wzbudzić ich zaufanie i przywiązanie. Jak? Zapraszając do prowadzenia takich relacji live influencerów, publiczne ososby czy ekspertów. Najważniejsze, aby była to osoba wzbudzająca pozytywne skojarzenia. To pomoże dotrzeć do sporych grup potencjalnych klientów i to w bardzo szybkim czasie. Towary znikają tym szybciej, im bardziej charyzmatyczny jest prezenter. Liczy się autentyczność i dopasowanie towaru do grupy docelowej. Co ciekawe, podczas takiej transmisji można nie tylko zachęcić do zakupu danego produktu, ale też lokować konkursy lub inne aktywacje. 

Influencerzy zakupowi to także nowa, rosnąca kategoria twórców. Jeśli kochacie okazje i szukacie pomysły na content - być może to dla Was dobra opcja. 

Do kogo kierowane są zakupy na żywo? 

Do kogo firmy chcą dotrzeć? Głównie do milenialsów, pokolenia Z i X. Te grupy młodszych osób wychowują się w dobie internetu i e-commerce. Dla nich robienie zakupów online jest łatwe, szybkie i proste. Raczej nie zrezygnują z takiego ułatwienia, a tylko chętniej będą w ten sposób dokonywać zakupów. Dla firm to idealny target, który może stać się potencjalną grupą klientów. Jednak liczne badania pokazały również, że handel na żywo zaczyna przyciągać konsumentów w średnim i starszym wieku. 

Live stream shopping w Polsce 

Polska to rynek, który bardzo szybko adaptuje trendy związane z e-commerce. W Q3 2021 live streaming shopping wciąż wydaje się budującym trendem– liczba marek, która się na niego decyduje, jest mniejsza niż na Zachodzie czy w Azji. Wiele jednak wskazuje na to, że live stream shopping w ciągu najbliższym miesięcy zanotuje bardzo znaczące wzrosty i w 2022 stanie się jedną z wiodących form dla e-commerce. Zgodnie z raportem przeprowadzonym na początku 2021 roku przez Forrester Consulting (obejmującym także Polskę) 70% ankietowanych* jest zainteresowanych tą formą sprzedaży. Prawie 90% stanowią osoby w wieku od 18-34 lat, nieco mniej 35-54 (69%). 

Gdzie robić zakupy na żywo? 

Firmy takie jak Amazon czy Facebook dostarczają własne narzędzia do realizowania tej metody handlu: Facebook Marketplace, Instagram Shopping czy Amazon Live. Czasem można też na TikToku natknąć się na live stream shopping, jednak to jest bardziej popularne poza Polską. Dynamiczny rozwój e-commerce otwiera nowe kanały sprzedaży. Live stream shopping z pewnością pozwala na dotarcie do kolejnych klientów. Zdaje się, że przez pandemię zakupy na żywo stały się jeszcze bardziej popularne i pokazały, jak z łatwością i bez wychodzenia z domu można zaopatrzyć się w nowe produkty. Mało prawdopodobne, że to chwilowy szał na taką metodę zakupu. Live stream shopping rośnie w siłę. Wygrają Ci, którzy zainwestują ten format najszybciej.

Reprezentujesz markę i chcesz zorganizować LIVE STREAM SHOPPING?
Zgłoś się do nas!

Jesteś twórcą i chcesz brać udział w streamach zakupowych?
Szukaj propozycji współpracy na brandbuddies.pl!




Aktywne kampanie

Popularne

ZACZNIJZ NAMIDZIAŁAĆ