23 marca 2020
Czy podcasty to Netflix w biegu?
https://app.brandbuddies.pl/uploads/blog_post/photo/218/C21E503A-9655-49F4-95A6-7BE367B77696.JPG
podcast wywiady informacje wiedza rozrywka audio rozmowy

Trend na słuchanie dłuższych wypowiedzi i stopniowe odejście od ekranu laptopa czy telewizora przychodził do nas z zachodu już od kilku lat. W Polsce takim trendsetterem dłuższych form był w pewnym stopniu Karol Paciorek i jego kanał Imponderabilia. 


Zaczął zapraszać do swojego programu ludzi, którzy rzadko sprawdzają się w tak długich formatach wywiadu i po prostu z nimi gadał, a nie zadawał dziennikarskie pytania. Ciężko jest skupić przez 3 godziny na rozmowie wideo, gdzie stosunkowo dzieję się niewiele, ale w między czasie wykonywania innych czynności już zdecydowanie łatwiej. To główny powód, dlaczego pojawia się ich więcej, niż śnieżnych dni ostatniej zimy.


Z reguły są to długie formy trwające po dwie, a nawet trzy godziny, lecz znajdziemy też formaty operujące wokół 15 minut wypowiedzi, dzięki czemu możemy odpalić sobie to bez większego problemu na raz. Możemy też zrobić sobie nagle przerwę i wrócić do niego chwilę później, on poczeka. To nie jest news, który na koniec dnia nie ma żadnego znaczenia. Przyzwyczailiśmy się do posiadania platform streamingowych i korelacja z obecnością w nich podcastów miała bardzo duże powiązania na obecne trendy konsumowania treści w internecie.



Fakt, że słuchalność i watch time podcastów rośnie, nie jest już w marcu 2020 roku wielką nowością. Nagle na początku roku pojawił się Krzysiek Gonciarz i wbił na pierwsze miejsce na Spotify z premierowym odcinkiem, co jest znakiem, że rozpoznawalne nazwisko pozwala wywindować Cię od tak, na przysłowy Olis, znany z branży muzycznej, ale i pokazuje jak dużo osób chce słuchać tej formy rozrywki. 



Odchodzimy od telewizji, bo ona wymaga uwagi tu i teraz, na dodatek w kwadratowym pudle. Tu główną rolę gra obraz, które trzeba śledzić z każdą mijaną sekundą, a dźwięk jest tylko dopełnieniem. To stacje telewizyjne szukają miejsc, gdzie mogą zaistnieć i zostać niezapomnianym. Z każdym dniem pojawiają się kolejne podcasty, bo Polacy (chyba) nauczyli się wreszcie ze sobą rozmawiać? Stworzyć podcast może praktycznie każdy kto ma dostęp do mikrofonu i chęci. Jak długo będziemy mieli zapał do rozwijania takiego formatu zależy tylko wyłącznie od nas.


Dlaczego podcasty są tak bardzo pożądane przez ludzi?


Przede wszystkim są różnorodne i nie da się ich jednoznacznie skategoryzować. Rano możemy posłuchać kawałka wywiadu, który przeprowadził Karol Paciorek z Tomaszem Kotem, w pracy sprawdzić Dział Zagraniczny i informację o świecie, podczas powrotu metrem zabawne historie z życia przyjaciółek Okuniewskiej, a przed snem TED Talks Daily. To tylko jeden z tysiąca wariantów, bo znajdziemy też świetne podcasty sportowe, filmowe, kryminalistyczne czy te dotyczące nauki języków obcych. Darmowa wiedza na wyciągnięcie ręki, choć coraz częściej pojawia się podcastów z płatnym dostępem. Mimo to coraz chętniej sięgamy właśnie po tą formę. Ciężko teraz powiedzieć: “Wiesz co, nudzę się, nie mam co robić”, bo wybór jest ogromny. 

To co na dziś, a może na początek? 



Daj znać, pomogę. Możesz też wpaść na mój podcast Drewniane Kwiaty, gdzie rozmawiamy z ciekawymi ludźmi z branży kreatywnej. Słyszymy się niedługo.

Aktywne kampanie

Popularne

ZACZNIJZ NAMIDZIAŁAĆ