Ta strona używa ciasteczek (plików cookies). Dowiedz się więcej AKCEPTUJĘ

Wszystko o współpracy marek i liderów opinii.

Art insta

Zmiany w algorytmie Instagrama

Instagram zaczął wprowadzać zmiany w swoim algorytmie w połowie zeszłego roku. Dla przeciętnego użytkownika niestety pozostają one nadal czarną magią. Na czym dokładnie polegają i jak walczyć ze spadkami aktywności na naszym profilu? Co o zmianach sądzą sami twórcy? Mamy komentarz Wujaszka Liestyle i Julki Wróblewskiej!

 

Aktualnie, z momentem publikacji nasze posty docierają tylko do ułamka obserwujących. Niektórzy twierdzą, że może to być nawet tylko jedna dziesiąta. Przyczyną wprowadzenia zmian przez Instagram jest chęć pokazania nam postów, którymi prawdopodobnie będziemy zainteresowani. Aplikacja analizuje naszą aktywność i w ten sposób dobiera materiały. Równolegle ukrywa te, które uzna dla nas za nieistotne. Dla przykładu jeśli osoba, która obserwuje nas od dłuższego czasu, nie podjęła ostatnio interakcji z naszym profilem, prawdopodobnie przestanie widzieć nasze posty w aktualnościach. Post, który dodamy w pierwszej kolejności wyświetli się osobom, które często odwiedzają nasz profil lub ostatnio kliknęły w jedno z naszych zdjęć. To czy post dotrze do szerszej grupy odbiorców, zależy od aktywności odbiorców. Jeśli w ciągu godziny od dodania polubi go i skomentuje duża ilość osób, to zasięg wzrośnie. Jeśli nie, zasięg pozostanie ucięty. Właśnie z tego powodu możemy zaobserwować bardzo duże wahania w liczbach polubień i komentarzy pod postami wielu influencerów.

 

Można powiedzieć, że instagram wprowadził filtr, przez który mogą przeniknąć tylko najatrakcyjniejsze posty. Czy to dobre posunięcie? Z jednej strony tak, bo docierają do nas tylko najlepsze materiały. Z drugiej strony często nie widzimy wszystkich postów, które chcielibyśmy zobaczyć. Powoduje to również frustracje twórców, którzy zdołowani spadkami statystyk często sięgają po nieuczciwe środki promocji, takie jak np. kupowanie polubień czy obserwatorów. Dodatkowo część użytkowników skarży się, że w news feedzie widzi ciągle te same zdjęcia co zniechęca do jego przeglądania.


Co warto zrobić, żeby zachować duże zasięgi?

 

  • Oczywiście warto zadbać o jakość zdjęcia. Jeśli będzie się dobrze “klikało”, trafi do dużej ilości odbiorców. Nie dziwmy się, że nie wszystkie zdjęcia mają duże zasięgi.
  • Warto zachęcić obserwujących do kliknięcia opcji na swoim profilu “włącz powiadomienia o postach”. Wtedy będziemy mieli pewność, że nie przegapią naszych nowych zdjęć lub filmów.
  • Trzecią czynnością, którą możemy zrobić jest formułowanie opisów pod zdjęciami, w taki sposób, by zachęcić obserwatorów do interakcji.
  • Używanie dużej ilości hasztagów nie jest skuteczną strategią. Zaleca się używanie jedynie około 5-10 w opisie.
  • Polecamy informować obserwatorów o nowym poście w Instastories. Wtedy istnieje większa szansa, że zobaczą nasz nowy post.

 

Instagram nie zatrzymał się i już wprowadził kolejne modyfikacje swojego algorytmu:

 

Pod koniec zeszłego roku otrzymaliśmy możliwość obserwowania hasztagów, co sprawia, że zaczynają mieć one większe znaczenie niż przedtem. Nie musimy już ich klikać lub wyszukiwać, żeby zobaczyć oznaczone nimi zdjęcia. Wystarczy, że zaobserwujemy wybrany hasztag, a posty nim oznaczone zaczną się pojawiać wśród zdjęć obserwowanych przez nas osób.

 

Aktualnie są testowane również tzw. posty rekomendowane. Polega to na tym, że w naszym news feedzie będziemy mogli zobaczyć posty osób, których nie obserwujemy, a którymi według algorytmu Instagrama możemy być zainteresowani. Osoby odpowiedzialne za zmiany komentują, że rekomendacje te pojawią się, dopiero gdy obejrzymy już wszystkie posty obserwowanych przez nas osób. Czy to dobra zmiana, czy już ingerencja w nasz wybór? Dajcie znać, co Wy o tym sądzicie.

 

Instagram kilka dni temu wprowadził również możliwość ochrony dodanych przez nas filmów przed kradzieżą. Narzędzie to nosi nazwę Rights Manager. Rozwiązanie sprawdzało się już od jakiegoś czasu na facebooku i twórcy postanowili wykorzystać je również tutaj. Rights Manager będzie monitorować i blokować działania w Aktualnościach, sekcjach Eksploruj i Na żywo, ale nie w relacjach, zarówno w przypadku publicznych, jak i prywatnych kont na Instagramie.

 

Jak uruchomić ochronę?

 

Pierwszą rzeczą, którą musimy zrobić jest złożenie podania o dostęp klikając przycisk na stronie:

 

https://rightsmanager.fb.com

 

Gdy dostęp zostanie nam przyznany, mamy dwa sposoby, aby uruchomić dopasowywanie dla konta na Instagramie. Po otrzymaniu monitu z konta w narzędziu Rights Manager klikamy polecenie Rozpocznij lub wykonujemy poniższe czynności:

 

  1. Przejdź do Ustawień.
  2. Przejdź do narzędzia Rights Manager.
  3. W obszarze Platformy przesuń przełącznik, aby wybrać lub usunąć Instagram.

 

Koniecznym warunkiem korzystania z Rights Manager jest połączenie konta na Instagramie ze stroną na Facebooku!


Co influencerzy sądzą o zmianach na insta?

 

"Zauważyłam ogromne różnice w statystykach przez ostatnie modyfikacje algorytmów. Myślę, że nie tylko ja. Aktualnie wielu influencerów ma tendencję spadkową. Największą zmianę widzę w ilości przybywających obserwatorów. Różnica w ilości komentarzy i polubień zdjęć jest znikoma. Nie wiem czy zmiany są lepsze czy gorsze, ale mogą sporo namieszać w najbliższym czasie” - @juleczkaaa_jula

 

“Teoretycznie wszyscy odczuwamy te zmiany, ale tak naprawdę jest jeszcze kilka innych czynników wpływających na to czy nasze zdjęcie się kliknie. Nie powinniśmy polegać jedynie na tej jednej zmiennej. Sporo zależy od nas samych i atrakcyjności naszego kontentu”

- @wujaszekliestyle

 

“Tak, odczułem zmiany. Instagram coraz bardziej przypomina Facebook’a. Ucina zasięgi, faworyzuje duże konta… Jak zamierzam im przeciwdziałać? Zacznę działać na różnych platformach, co zapewni mi stały rozwój i przyrost nowych obserwatorów” - @pavlloo

 

“Szczerze od dawna dla mnie te algorytmy były bardzo dziwne. Pod niektórymi postami mam po 10 tysięcy polubień, a pod innymi tylko 5 albo 6. Zauważyłem, że ostatnio również spadła mi oglądalność na instastory o około 2 tysiące”  - @filip_zabielski

 

A jakie jest Wasze zdanie? Czy sądzicie, że instagram zmierza w dobrą stronę?